2011年7月14日星期四

第六章 佛教傳統中的肉類 3

Shravasti Dhammika, To EAT OR NOT TO EAT MEAT: A BUDDHIST REFLECTION

Chapter 6  Meat in the buddhist tradition

There are three Theravadin justifications for eating meat. We have already discussed the “I didn't see, hear or suspect that the animal was killed for me so I’m off the hook” argument. The next common justification for meat eating, that it does not create negative kamma, is indicative of Theravada’s tendency towards narrowness and self-absorption. I do not mean this comment to be sarcastic. I am just pointing out a fact. In a survey I did of 16 Theravadin books and articles on vegetarianism or sections from Theravadin books discussing the subject, this was the only argument used - that the person who eats the meat, does not create any bad kamma for himself or herself.

達爾卡法師 著   伍煥炤 譯 :《吃肉還是不吃肉:佛教的反思》

第六章  佛教傳統中的肉類

上座部有三個支持吃肉的理據。我們已經討論了「我看不到、聽不到,或甚至懷疑動物是為我而屠宰,因此我不會有麻煩」的論據。第二個支持吃肉的理據是吃肉不會產生惡業,這點顯示上座部佛教傾於狹隘和自我陶醉。我的評論是無意嘲笑的,而只是指出事實。我研究了十六本上座部有關素食的書籍和文章,或上座部書籍討論有關議題的章節,這是唯一使用的理據 — 就是吃肉的人不會對自己造成惡業。

* 歡迎轉載,但請註明出處和不改動譯文內容。

沒有留言:

發佈留言